Google indexeert jouw website voortaan mobile-first

July 1, 2019
SEO
Ik heb even snel gekeken naar de websites van klanten waar ik voor werk. Slechts 3 websites hebben meer bezoekers via desktop dan op mobiel. In de lijn der verwachtingen is Google daarom ook geswitched. De prioriteit ligt bij mobiel, ook op het gebied van indexering dus. Mobile-first betekent overigens prioriteit en geen exclusiviteit;).

Wat ga je merken van Mobile-first indexing?

  • De ranking is in de basis gebaseerd op jouw mobiele indexering
  • Vaak wordt de mobiele variant van jouw website gecached (cachen is het opslaan van een pagina in het geheugen van google)
  • SEO inspanningen voor een aparte desktop variant worden niet meegenomen naar de mobiele variant

Mobile-first indexing, waar moet je rekening mee houden?

Is jouw website responsive?

Heb je geen aparte versie voor mobiel/desktop? Dan hoef je in de basis geen grote veranderingen te verwachten op het gebied van organische vindbaarheid. Uiteraard is het dan wel belangrijk dat jouw website volledig responsive is. Als jouw website niet responsive is, kan je dit goed gaan merken in jouw rankings.

SEO-technisch

Net zoals voor desktop dient op de mobiele variant dezelfde informatie toegevoegd te worden. Denk hierbij aan: Title Tags, Description Tags, XML-sitemaps, links naar privacy-verklaringen etc.

Afbeeldingen

Veel webbouwers en SEO marketeers optimaliseren een pagina voor desktop als het aankomt op afbeeldingen. Een klein telefoonschermpje is natuurlijk... tjah, klein. Zorg er daarom voor dat de afbeelding niet alleen is geoptimaliseerd voor desktop maar ook voor mobiel.

Search Console

Zorg dat je jouw website niet alleen aanmeldt op Search Console voor desktop maar ook voor mobiel. Dit is in lijn met de laatste update van Google Search Console (eind februari 2019). Waarbij je een domein aanmeldt en niet een losse URL, zie ook: https://webmasters.googleblog.com/2019/02/announcing-domain-wide-data-in-search.html

Extra info

Het is goed om te beseffen dat er geen aparte indexeringen zijn voor mobiel en voor desktop. In principe wordt de mobiele indexering gebruikt voor rankings tenzij deze niet beschikbaar is en dus wordt uitgeweken naar Desktop. Hierdoor is het mogelijk dat je op mobiel beter rankt dan op desktop of vice versa.

Is jouw website geschikt voor mobiele apparaten?

Wil je testen of jouw website geschikt is voor mobile indexing, check dan de volgende link: https://search.google.com/test/mobile-friendly.

Blogs van Jeuris