Vergelijkbare doelgroepen in Facebook

April 4, 2019
Social
Voor verschillende klanten beheer ik Facebook campagnes. Sommige accounts met budgetten van meer dan 1000 euro per maand. Met Facebook campagnes bedoel ik uiteraard ook Instagram campagnes. Een belangrijk onderdeel bij het succesvol opzetten van een campagne is het bepalen van de juiste doelgroep(en).

Vergelijkbare doelgroepen

Facebook is slimmer dan jij en ik ooit samen zullen zijn. De hoeveelheid aan big-data wint het simpelweg van de individuele marketeer of zelfs groep marketeers. Het is een black-box maar Facebook laat je wel gebruik maken van de big-data. Alles voor de portemonnee van Dhr. Zuckerberg natuurlijk.

Je kunt Facebook namelijk opdracht geven om vergelijkbare doelgroepen te maken op basis van pagina-likers, website-bezoekers, e-mailbestanden en meer. Hierbij zijn twee punten belangrijk. Ten eerste is voor het gebruik van bezoekers-data expliciete toestemming nodig. Ten tweede dient de pixel op de website op de juiste manier geïmplementeerd te zijn. Wil je alle ins en outs weten over vergelijkbare doelgroepen? Check dan deze link: https://www.facebook.com/business/help/231114077092092

Hoe meet je het succes van vergelijkbare doelgroepen?

Je hebt eigenlijk twee kpi's om het succes van een goed gedefinieerde doelgroep te meten. Ten eerste kijk ik altijd naar de relevantie score van de advertentie. Met andere woorden; vindt de doelgroep mijn advertentie relevant? Hierbij houd ik zelf als minimumscore een 7+ aan. In uitzonderlijke gevallen gaat dit richting de 9 of zelfs 10. Ten tweede kijk ik naar het vooraf gestelde doel (bereik/conversies/leads etc.) en de kosten voor het behalen van dit doel. Uiteraard is dit afhankelijk van het type opdracht.

Ook werken met vergelijkbare doelgroepen van Facebook?

Blogs van Jeuris